Jag behöver övningsköra.

Ok, hur fan cyklar man? Alltså, klart jag kan cykla (trampa, trampa, inte köra in i någon eller något) men hur lyder reglerna?! Finns det några ens? Har spanat in diverse, mer eller mindre galna, cyklister nere på stan och... i don´t get the hang of it! Alla gör ju olika!

Somliga cyklar ju som de kör bil. MITT i gatan bara! Det kan ju aldrig vara bra. Ok, mopeder. Men cyklar? Får man cykla på trottoarerna, egentligen? För det gör somliga. Får man parka sin cykel var som helst? Enligt många och långa skyltar får man tydligen inte det. Såå... där det inte sitter skyltar får man det. Elle?

Som det är nu rullar jag framåt med livet som insats och är både rädd för att jag ska halka av pedalen och tjonga i de ädlare delarna, eller få min påse som sitter på styret in i ekrarna när jag far nedför backen med farträdslan på högsta växeln. Utan några uppstyrda regler innanför pannbenet.

Känns som jag behöver sätta på den där gröna övningskörningsskylten på ryggen, ge mig ut i trafiken och vänligt ursäkta mig vid rödljus, korsningar och trottoarer, och säga: Förlåt, jag är från Hedemora. Vi vet inte hur man cyklar där.  

Kommentarer
Postat av: hanna

man ska cykla som man kör bil, alltså följa samma reglerna. och nej, du får inte cykla på trottoaren, det får bara barnen göra. lycka till!

2008-04-11 @ 15:43:38
Postat av: Therésa

Hanna: Åh, äntligen lite svar! :D Tack Hanna. Och du, vi ses snart!

2008-04-11 @ 15:46:36
Postat av: Ove

Nej Hanna, inte heller BARNEN får cykla på trottoaren.
INGEN får cykla där. Iaf inte i Gävle, men det kanske är andra lagar i Uppsala?

2008-04-15 @ 11:52:38
Postat av: Ove

Kolla här. http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200504/20/20050420152643_DD895/20050420152643_DD895.dbp.asp

2008-04-15 @ 11:58:11
Postat av: Kristina Ersson

De trafikregler som jag fick lära mig både i skola och av polis är att man INTE ska och att man INTE får cykla på trottoarer. Man ska hålla sig på cykelbanor eller utanför trottoaren. Man ska cykla MED trafiken på höger sida och inte på trottoar och man ska gå MOT trafiken på vänster sida på trottoar... Så enkelt är det med det och enkelt vett och etikett med cykling och ska gälla i HELA Sverige inkl. Uppsala. Uppsala är inget undantag.

2008-04-15 @ 15:06:26
URL: http://kristinaersson.spaces.live.com/
Postat av: hanna

ok. då hade jag fel angående barn... men i finland får under 12-åringar cykla på trottoaren.

2008-04-15 @ 19:00:41
Postat av: pluggis

cheeesus... låter drygt - du tänker för mkt, cykla på för f-n!! =D

2008-04-16 @ 10:05:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0