Jag känner mig diskriminerad.

Det märks ju verkligen att man hamnat i en akademikerstad. Det är här det krockar i min hjärna och det rejält. Hur fan ska jag kunna veta vad en fil kand är till exempel? Visst, visst, jag har hört frasen men inte begrundat någorlunda mer i det. En tjej på lunchen stannade upp i sitt tuggande när jag frågade vad det var för något. Det var lite roligt faktiskt.
 
Jag står lite för att jag avskyr allt som har med akademi och göra, jag är fan estet! Jag har tagit min journalistexamen på Bona folkhögskola, och JA! det finns faktiskt KVALIFICERADE yrkesutbildningar på folkhögskolor.
Vi sitter fan inte i skräddarställning utomhus i februari i hemstickade och färgglada ponchos från Myrorna och pratar om varför tofu är godare än quorn, eller varför Palestina borde få ett eget land. Men det verkar ju alla tro.

"Jaha, har du pluggat på journalisthögskolan då eller?" Undrar hur många gånger jag fått den frågan i lunchrummet.
"I helvete heller! Skulle vägra. Avskyr akademikervärlden." har jag lust och säga. Men det gör jag inte.
Istället ler jag, biter mig i tungan och berättar varmt och älskvärt om min utbildning på Bona. När jag är klar ser det ut som alla hade velat lämnat sina vidriga tentor i salen och anammat pedagogiken "Learning by doing" istället. Det förstår jag att ni vill.

Så när man äntligen kommer till en stad jag trodde var öppen för alla hamnar jag på evenemangssidan i unt, och "Det händer" i helgen. Åh, va trevligt det där verkade då... Uppträdande, billig öl och inte så långt bort i stan. Då hamnar jag på orden "Kårleg krävs". Då var det nästan så hornen växte ut igen.
 
Där får man för att jag jobbar och tjänar pengar, istället för och supa upp mina csn-pengar i veckorna och försova mig till tentor och föreläsningar. Jag känner mig officiellt diskriminerad.

Kommentarer
Postat av: Ulrica

meeen... stackare... ta o anmäl dig till nån liten trepoängs-kurs så kan du gå med i kåren o sen kan du supa skalle! ;-) Fast medlemsavgiften i kåren brukar va dyyyyyyyyr....

2008-04-18 @ 00:12:54
Postat av: Therésa

Aldrig i livet! :D

2008-04-18 @ 00:48:51
Postat av: ME

men varför tar du åt dig så mkt? Det är ju du som gör att det blir "diskriminerande"... Låt det va o gör din grej - det är det du är bäst på!! hugs.

2008-04-18 @ 13:14:49
Postat av: Therésa

Me: Meeeeh! FATTA ironi och glimten i ööögat! :D HAHA!

2008-04-18 @ 13:25:07
Postat av: Anna

haha, jag fattar ilskan över kärlegskravet, men..nu ska jag va lite taskig - det finns en anledning att som journalist, förutom att gå otroligt bra folkhögskoleutbildningar även gå på en högskola. Oavsett vilket ämne du läser ökar du din allmänbildning och med allmänbildning skulle du inte behöva fråga tjejen i lunchrummet om vad en "fil-kand" är för någonting ;)

2008-04-18 @ 13:56:18
Postat av: Therésa

Anna: Så du menar att jag inte är allmänbildad? :( Annars finns det ett talesätt som säger; "Intresset ljuger inte." Jag är helt enkelt inte intresserad.

2008-04-18 @ 16:11:35
Postat av: namn?

"Där får man för att jag jobbar och tjänar pengar, istället för och supa upp mina csn-pengar i veckorna och försova mig till tentor och föreläsningar. Jag känner mig officiellt diskriminerad."

Ja, för att det är ju PRECIS det alla studenter gör? Super och missa tentor och föreläsningar... Håll dig till folk"högskolan" du..

2008-04-21 @ 13:22:45
Postat av: IsaViolia

Hysteriskt roligt som vanligt. Jag äslakr att läsa dina bloggar. Akademiker är töntar. Vi andra är ju iaf snygga.

2008-04-22 @ 10:30:36
URL: http://isaviolia.bloggagratis.se
Postat av: Therésa

Now i am so Happy.. Say no more. My work here is done.

2008-04-24 @ 23:44:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0