Straffavgift!

Ju mer jag tänker på det, desto mer är jag övertygad om att jag kommer sakna Morins café här i Älvdalen som har stått här och stoltserat längs dalgatan sen slutet på 1800-talet. De har liksom fortfarande originalrecepten kvar som de gör sina bakverk efter... lika impad varje gång.
Plus att de nu för tiden har smackat ihop det med ATG-service också så glada och goa gubbar kan komma in med sin stinkande after shave på förmiddagen och köpa sig en potatisbakelse och samtidigt tippa på lucky seven som är spikad i V75:an till på lördag.

Och så jag då förstås, kommer in var och varannan dag för och hämta tågbiljetter som tar mig hem till Hedemora. Och varje gång står jag och småpratar lite med kvinnan i kassan, medan jag rotar rätt på den där tjugolappen som ATG tar i straffavgift för att hämta ut tågbiljetter. Det är fan en straffavgift! Liksom, skaffa biljettautomat  här?
Just den här dagen tänkte jag premiera med att betala med kort och knappade in kod och allting, men tydligen gick det sig inte för "beloppet var för lågt". Va fan?

Vad ska jag nu göra? sa jag uppgivet till den halvbekanta kvinnan.
Det enda jag har är femton spänn löst i fickan! fortsätter jag frågande...
Vet du vad? Vi gör såhär, jag tar dom här pengarna så kan du komma in med fem kronor nästa gång du handlar, säger hon glatt och nickar förnöjsamt och lite hemligt på huvudet.

Jag bara ler åt våran nysmidda plan, tackar och går ut. Det här skulle ALDRIG hända på sura Hemköp i Hedemora. Jävla kärringar. Karma, vad är det för nåt?

Kommentarer
Postat av: jippo

DET där kallar jag "gemenskap" o "ställa upp"!!! Fan, man ska bo på landet säger jag bara, för att bevara det goda hos alla mskor om inte annat - eller hur?? ÅH,va snällt - tänk att så lite kan betyda så mycket? Jag blir lika glatt överraskad varje gång det händer - har hänt mig kanske en gång... Sur personal kan man ju få spel på bara man ser dem, förstör ju ens dag!
"Ä´ru helt glapp lr??!"

2008-03-01 @ 08:04:17
Postat av: Isa

jag älskar sånt där, de ska vara lite service och lite vilja att hjälpa. dessutom måste jag abar säga att du skriver så jäkla bra!

2008-03-03 @ 08:39:25
Postat av: mamsi ;)

Det där kallar jag verkligen service folk..det är så det ska vara överallt!

2008-03-03 @ 14:21:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0