Tönthjälm.

Jag funderar allvarligt på att skaffa cykelhjälm. Minns när jag var i tidiga tonåren och det var såå jävla tööntigt att dra på sig en gammal cykelhjälm när man hade cykeldag i skolan, då man skulle visa att man kunde trafikregler, cykla mellan koner och hade ordentligt med luft i däcken så man fick dekalen "Säker cykel 1992" bakpå stänkskärmen.

Det är förmodligen vuxenpoäng, om inte tantpoäng, när jag resonerar såhär men jag gör det av vettiga anledningar har jag kommit på.

1) Det är dödsfarligt att cykla bland bilar, rödljus och rusningstrafik här i uppsala mitt i gatorna. (Biltjuvar, smitare och annat löst folk bakom ratten tar knappast hänsyn till rött ljus när man kommer där trampandes.)

2) Det finns väldigt snygga och hippa hjälmar nu för tiden, har jag sett på många cyklister.

3) Jag är ingen omogen tonåring längre och känner att jag vill vara säker i trafiken. Att vara tuff väger inte lika tungt som att behålla livhanken.

4) Huvudet är en av de viktigaste kroppsdelarna vi har. (Har jag hört...)

5) Väldigt många använder hjälm när de cyklar och börjar bli ett mer och mer obligatoriskt tillbehör.


Kommentarer
Postat av: hanna

vad bra! skaffa dig en hjälm, som du själv säger, är den en billig livsförsäkring. jag är redan så van vid min hjälm, att jag inte vill cykla utan den. och det är inte alls jobbigt att ha en hjälm på sig.

2008-06-19 @ 17:34:14
Postat av: falk

Naturligtvis ska du ha hjälm om du känner för det. Däremot kan jag tycka att de gapiga och ilskna ("Om du inte har hjälm har du inget i huvet som är värt att skydda!") hjämkampanjerna är lite konstiga. Av 100 som skallskadas i trafiken är 7 cyklister. 93 procent är alltså inte cyklister. Varför riktas inga ilskna hjälmkampanjer mot dom? Har dom inget i huvet som är värt att skydda?



http://www.cyklisten.net

2008-06-20 @ 12:05:01
URL: http://cyklanu.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0