Myter om sorg.

"Det är inget fel på sörjandes huvuden,
det är hjärtat som är brustet."


Enligt sorg.se finns det sex myter om sorg (i vilken form det nu kan vara):
* Var inte ledsen
* Var stark (för andras skull)
* Sörj i ensamhet
* Tiden läker alla sår
* Ersätt förlusten
* Håll dig sysselsatt


Jag kan ju bara tala om att jag har gjort helt fel.
Försökt hålla modet uppe, hålla mig sysselsatt med alldeles för mycket jobb, försökt ersätta min förlust med något jag trodde var känslor, sörjt alldeles för många gånger i min ensamhet i soffan hemma med tårar rinnande i timmar och försökt visa mig stark för att andra inte ska vara oroliga. Och samtidigt inbillat mig att det då blir bätre.

I detta nu gör jag precis tvärtom. I lugn och ro med min familj. Jag sörjer så länge och är hur ledsen jag vill, jobbet står på paus, försöker må bra NU inte sen (för att jag då befinner sig i en tro att  tiden på något sjukt vis ska läka det åt mig) och visar mig svag för andra om jag inte har energi eller ork att hålla min egen kropp uppe. Hur obekvämt det än kan vara för den som undrar.

Fråga inte hur det är om du inte vill höra sanningen.



Kommentarer
Postat av: Sandra

Man ska inte lyssna helt på vad samhällets "regler" säger om hur man bör vara eller hur man bör agera i vissa situationer. Är man ledsen och sörjer så ska man faktiskt göra det! Även starkaste länken har sina svagheter.



Du vet att vi finns här för dej, nu och för alltid! Är det något du behöver eller om du bara vill ha en axel att luta dej mot eller en famn att gråta i så finns det en här. Det är bara att säga till!

2009-08-27 @ 15:20:57
URL: http://eyesofthesouth.bloggsida.se
Postat av: Petra

Du gör helt rätt, ta han dom dig själv nu och se till ditt eget bästa. Hoppas att vändningen kommer snart.



Bamsekram!

2009-08-28 @ 15:35:41
URL: http://petrisens.blogg.se/lostintokyo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0