Lite om det som händer.

Ny vecka, nya problem. Som man säger. Det fortsätter drälla ner snö så jag har bestämt mig för att sitta inne hela dagen och slappa bort den här måndagen, medan Nicke ger sig iväg till bibblan senare för att plugga.
Lite ensamtid är ju aldrig fel heller, även om jag älskar att ha honom nära förstås! Sakna några timmar är bästa medicinen för intensiva kramar och pussar lite senare!

Jag är i valet och kvalet över hur jag ska göra med min bil... vi har två som det är nu och jag skulle verkligen behöva lite extrapengar för att komma ikapp med diverse grejer, och att både skatten och försäkringen har trillat in genom brevlådan gjorde mig extra ambivalent. Jag måste seriöst fundera, för man vet ju aldrig när och var man får ett jobb - det gäller ju för oss båda.

Ska försöka göra ett ryck med frilanset i morgon också, dagen är i alla fall vigd åt att ringa och boka intervjuer, börjar researcha lite och klura på fler idéer. Den senaste veckan har det liksom inte blivit något i och med att vi haft fullt upp med Sid och Azrael.
Att uppfostra en kattunge som just nu är i en 4-årsfas innebär både lite trots, jävulskap och en annalkande tonår... OJ va kul vi har framför oss innan han lugnar ner sig, ha ha! Just nu så liksom, ger han sig inte och man tvingas slita fram vattensprutan för att meddelandet inte når fram annars.

Så ser det ut i Hongisto/Perssonska-hushållet denna vecka och vi inleder vecka tre av vegolivet. Jag tänker inte ens på att vi inte äter kött och jag saknar det inte heller ärligt talat. Däremot skulle jag vilja moffa i mig lite lax... känner bristen av omega 3. Tur för mig att jag fortfarande äter det då...
Vi har precis styrt upp veckans matsedel här i soffan, och det ser lovande ut med både sojastroganoff och Chili sin carne. Mums!

Bjuder på ännu ett recept från min skalle (där jag ofta höftar och har lite svårt för hur mkt det ska vara av allt, men jag försöker i alla fall om ni vill testa.) Jag gör oftast väldigt enkla recept, är själv ingen mästerkock som vill ha hundra ingredienser i och som krånglar för mycket. Så jag hoppas alla vegoälskare där ute hoppar på mina tips för ni kommer inte ångra er tror jag.

Well, låt mig presentera:

Vegolasagne med spenat


Ingredienser
1 paket lasagneplattor av valfri sort
1 burk passerade/krossade tomater
1/3 dels påse fryst spenat
3 dl kokta röda linser (färdigköpt eller som man kokat själv i vatten och salt ca 10 min)
1 gul lök
1 vitlök
salt/örtsalt, peppar och lite tomatpuré
Olja el margarin till stekning
Riven ost

Ostsås:
1 kelda färdig ostsås på tetrapak (eller koka upp 3 dl mjölk med 2 msk vetemjöl, en klick smör och lite salt tills det tjocknar)

Stek lök och vitlök i en stekpanna med höga kanter tillsammans med lite olja. tillsätt tomater och linser. Låt puttra ihop en stund. Krydda. Tillsätt spenat och låt det koka ihop med resten. Smaka av och krydda ev lite mer. Låt puttra i ca 10 min så det får koka ner sig till en gryta, och rör lite då och då.

Varva grytan med ostsås och plattor i en ugnsfast form (som är smörjd). Börja med gryta i botten, ringla sedan över lite ostsås och lägg på en omgång pastaplattor.
Fortsätt så och avsluta med gryta längst upp och sedan lite riven ost. Grädda i mitten av ugnen 20-30 min i 200 grader. Testa med en sticka efter 20 min så du vet att den är genomgräddad, det ska gå lätt igenom.

Enjoy folks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0