Djurens verklighet döljs effektivt av våra fördomar.

Jag tänker fortfarande på Djurens rätt väldigt ofta, sedan jag intervjuade representanten som sitter i Hedemora. Jag blev skakad av djurens verklighet och hur jävla mycket vi väljer att blunda för hur de faktiskt har det.

Allt är uppenbarligen inte som i Bregottreklamen, som många säkert försöker försköna för sig själv för att rättfärdiga sitt köttmumsande. Vi döljer liksom verkligheten i våra fördomar om hur vi tror att deras vardag är... gjorde ju jag med när jag stod där i julas och rullade mina köttbullar och funderade på hur kossorna som köttet kom ifrån, hade haft det i livet. Samma när jag griljerade skinkan.

Nu gjorde jag misstaget, eller mig själv en tjänst som nybliven veggo att läsa om grisarnas verklighet. Fy fan, rent ut sagt. Nu kan du välja att blunda för det här - eller faktiskt öppna dina ögon och läsa. Detta är fakta från jordbruksverket:


Hangrisarna kastreras någon dag efter födseln, bland annat för att påverka
köttets lukt och smak. Ingreppet görs utan bedövning och är
mycket smärtsamt.

Efter ungefär en månad skiljs smågrisarna från mamman. Det är mycket tidigare än den naturliga tiden
för avvänjning, som är cirka 17 veckor hos grisar.

Grisarna hålls cirka tio individer per box inomhus i stora stallar. Trängsel och konkurrens vid de två till tre måltiderna per dag gör att grisarna stressas. Detta kan leda till diarré, magsår och beteendestörningar.

99 procent av grisarna får aldrig vara utomhus.

Vid ungefär sex månaders ålder transporteras grisarna till ett slakteri. Där hissas de ned i koldioxid för att förlora medvetandet. Efter detta dödas de genom att halsen skärs upp och de förblöder.



Kycklingar;

Årligen skadas och självdör cirka 150 000 kycklingar i samband med transporter i Sverige.

På slakteriet hängs de i krokar upp och ned i fötterna, vid fullt medvetande.

Kycklingarnas huvuden förs genom ett elektriskt vattenbad för att de ska bedövas innan halsen skärs upp och de förblöder till döds.



Dessa referat publicerar jag minst lika mycket för min egen skull, som för andra som läser för upplysningens skull. Lika bra att observera det - alla har vi ett eget val. Jag har valt vego och förväntar mig att folk omkring mig respekterar mitt och Nickes val. Synd att så många ska kolla snett på det... Att jag sedan är laktosintolerant har jag dock inte valt... synd nog.



Mumsiga vegoprodukter från halsanskok.se!
Dessa köper vi väldigt ofta nu för tiden.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Ja de är toppen! Fan länge sen jag åt tomat och ostbollarna nu. så jävla goda! hehe

2010-02-03 @ 20:33:00
URL: http://rebeccalinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0