Komplimanger och ny mat öser över mig.

I dag kallade en vän mig för modig och stark för att ha tagit steget till att bli vegetarian. Det är inte alla som har det modet och styrkan, sade hon. Jag blev så himla glad!
För jag ser det inte som någon bedrift på det viset, och vill absolut inte försöka höja mig högre och bättre än någon annan utan bara göra det som känns rätt för mig.

Men tydligen så är det någon som gillar att man "bryter sig ur ledet" och går mot strömmen.
Alla har vi ju ett val, och dagens konsumtionssamhälle är utformat som så att man inte behöver äta kött, och då tänker jag välja bort det så länge jag känner att jag står för det. I dag gick vi in i vecka fyra som vego. Still going strong.

För att tala om något annat än värderingar, så gjorde jag en kanongod kikärtsgryta i dag! Mums säger jag! Delar med mig av receptet nedan. Rekommenderar er att testa! Inge krångligt för fem öre heller, vilket jag gillar.


Kikärtsgryta med potatis

4 skalade potatisar
1 burk kikärtor (avrunna)
1 dl vatten
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 dl matlagningsgrädde (kan uteslutas. Hade i det för det lilla extra krämiga, vilket var mums!)

1 riven el pressad vitlök
2 tsk curry
2 tsk spiskummin
3 msk olja till stekning
örtsalt/salt, peppar

Skala och tärna potatisen och koka den. Häll av vattnet.
Hetta upp oljan i en separat kastrull och stek riven vitlök hastigt tillsammans med curry och spiskummin. Häll i kikärtor och stek runt lite och tillsätt därefter vatten. Låt puttra ner ett par minuter och tillsätt sedan krossade tomater samt tomatpuré och låt koka upp.
Tillsätt ev lite matlagningsgrädde. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra i 5-10 minuter innan du rör ned den kokta potatisen. Klart att servera!
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan ätas tillsammans med någon form av bröd eller bara som den är, sketagött rent ut sagt! Speciellt när kikärtorna blir sådär mjuka och mojjiga.

Kommentarer
Postat av: Nicke

Kanongott!!!

2010-02-09 @ 00:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0