Vårt veggiekäk.

En liten parentes, veggievecka numero två och det går kalasbra! Trodde inte annat iofs men vi försöker äta varierat och gör upp veckoscheman där vi tillsammans bestämmer vad vi ska äta. På uppmaning från en kommentar tänkte jag lägga upp lite vad vi äter, och det är inte bara "grönsaker och sojakorv"... fakstit. (som min goa vän Maria säger)

I måndags åt vi hemmagjord falafel med hel bulgur, och gräddfilssås med chilisås. Är ni nyfikna på receptet så kommer det här. Kan också passa på och säga att det underlättar om man har mixerstav eller matberedare.


Ingredienser
6 dl kokta kikärtor (eller cirka 2 burkar konserverade)
1 dl persilja
2-3 msk vetemjöl
1-2 klyftor vitlök (pressas)
1,5 tsk salt
1,5 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
1 krm cayennepeppar
olivolja (för stekning)


Tjoffa ihop kikärtorna med kryddorna i en bunke el matberedare och mixa/mosa så det blir en fin smet. Forma till ovala bullar (hyfsat platta, cirka 1,5 cm tjocka). Stek i ganska mycket olivolja så att man får känslan av friterat. Låt rinna av på hushållspapper.

Servera med hel bulgur (eller vad man vill ha till), och blanda ihop såsen som består av en burk gräddfil med lite chilisås, salt och peppar. Möms! :P
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Recept kommer på linsgryta med gräddfil, rotsaksgratäng och Vegetarisk lasagne med spenat för alla intresserade!
För övrigt kan jag nämna några andra mumsiga maträtter vi ätit: Haloumiost med rostade grönsaker och sötpotatis och beasås samt fullkornspasta med sås på feta, champinjoner och pinjenötter.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Najs! Jag lär testa att göra hemmagjord falafel.. kanske på lördag =)

2010-01-28 @ 20:23:35
URL: http://rebeccalinder.blogg.se/
Postat av: Lakrits

Åh jajajaaaaa recept vill vi ha!!! Linser är jag asdålig på att använda mig av så linsgrytereceptet inväntas med spänning! Blir för övrigt ännu mer glad om recepten har max 5 ingredienser, hehe...

2010-01-28 @ 21:06:27
Postat av: Siss

Va kul att det går bra för er!! Men jag är en gammal köttätare och gillar julskinka o körv me pepparrotssås, fläskfilé odyl så... jag konverterar inte mao ;) Hoppas du är piggare nu! Kramar.

2010-01-31 @ 21:39:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0