Nej - vi äter inte all ost längre.

Vi knappar snart in på 1-årsdagen som vegetarianer och jag har aldrig mått bättre faktiskt. Det är som en lärobok där man varje dag lär sig något nytt... och för er som inte är så bevandrade i vegovärlden, och kanske vill få lite större förståelse så ger jag nedan några exempel. Och snälla - läs. För vår skull om inte annat.


* Vi äter inte gelégodis eller annan form av gelé som kan finnas på cheesecakes på kondis, tårtor och annat - för att;

"Det vanligaste förekommande gelatinet, som oftast används inom livsmedelsindustrin, är tillverkat av svinsvål, men även gelatin av nöt är vanligt förekommande. Råvaran härstammar från slaktbiprodukter från djur
."  Yumm. NOT.

* Vi äter inte hårdost, riven ost, keso, brieost eller andra färskostar eller dessertostar med benämningen "löpe" på innehållsförteckningen - för att;

"Vid modern framställning av löpe tar man djupfrysta kalvmagar och maler dem, varpå de läggs i en enzymextraherande lösning. Därpå tillsätts syra."  Sinnessjukt vidrigt.


Jag kan för min värld inte förstå hur man kan dölja detta i innehållet på dessa varor i butiken. Och ännu mindre förstår jag inte varför man fortfarande använder sig av dessa primitiva metoder till att framställa detta, när det finns alternativ?!

Så va fan äter ni då? kanske någon undrar. Om det på baksidan av en hårdost står till exempel vegetabiliskt ystenzym istället för löpe, så äter jag det gladeligen. Kort och gott: Står det löpe eller gelatin i innehållet så är det nej tack. Bilder? Ok!




Ja tack! Gjord på vegetabiliskt ystenzym!




Löpefri fetaost och löpefri mozarella. Heja Arla!



Arlas keso är nej tack på grund av löpen i - Valios keso däremot tackar vi gärna ja till!



I finland är det dessutom förbjudet att använda löpe i matframställning. VARFÖR bor man inte där kan man undra? De är ju så bra på alla möjliga vis. Skönt att man kan sträcka på ryggen och vara stolt över finnarna då och då!

Jag hoppas ni lärde er något nytt i dag?

Kommentarer
Postat av: Nicke

Djur är inte mat, djur är inte underhållning. De är våra vänner.

2010-10-07 @ 13:05:32
Postat av: Marlene

Heja heja! Håller med på alla sätt o vis!

Puss

2010-10-07 @ 14:57:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0