Finska i familjen.

Många av våra samtalsämnen hemmavid handlar nu för tiden om barnuppfostran, och hur vi vill ställa oss till föräldraskapet. Något av de mer triviala, eller inte, frågorna är vilket språk vi vill använda för att tala med barnet. Vi var båda ganska rörande överens om att vi vill lära våra barn finska, och det känns helt rätt!

Jag tycker det känns viktigt, och Nicke är med på noterna - eftersom han också vill lära sig det. Då underlättar det. Plus att jag också får damma av kunskaperna som jag vet finns där någonstans. Att ens rötter finns närvarande är prioritet för mig, och att föra språket vidare till nästa generation. Sedan tror jag det blir lättare för mig att uppfostra barnet, om det får göras på samma språk som jag själv blev talad till med. Kanske är det inbillning, men det är så det känns i alla fall.

Det blir bra både för Nicke och barnet att lära sig finska från grunden med pekböcker och barnprogram. Han har ju redan nu kommit en bra bit på väg och kan göra sig förstådd genom enkla fraser. Han är helt otrolig på att få språk att fastna i huvudet, min Nickster.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Men ni ska väl inte bara prata finska med barnet? =)

2011-04-08 @ 16:36:14
URL: http://rebeccalinder.blogg.se/
Postat av: Petra

Snacka engelska oxå så blir det trespråkigt direkt.

2011-04-09 @ 13:23:03
URL: http://petrisens.blogg.se/lostinmelbourne
Postat av: Lakrits

Jag och Jonas hade en idé som vi tyckte var hejdlöst rolig; att lära barnet helt fel! "Titta Alvin vilken söt häst" när det kom en katt och liknande xD

2011-04-12 @ 20:10:42
Postat av: Lindish

Jag har läst att man bör prata sitt modersmål med barnet därför att känslor och upplevelser förmedlas då som mest korrekt till barnet, eller hur man ska uttrycka sig... Klart h*n ska lära sig finska! Språk är makt!

2011-04-13 @ 21:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0