Det här med moralen.

Om jag hade fått sitta bredvid suputen Plura i går när han framträdde i P3 där han fick göra programmet Krister´s moraltest så hade jag fan gett honom en näve rätt över den sönderrökta käften.

Den där mannen vänder ju kappan efter vinden i alla frågor! Speciellt den som handlade om att ta ställning till att äta kött. Gubbens motivation: Jaa men människan har ätit kött i alla tider. Ju. Och så är det gott... ju. Liksom.
Har Plura missat att vi de senaste 50 (plus) åren inte äter kött på samma sätt i dag, som vi gjorde när vi kutade omkring med djurhudar och träpåk och åt kött för ren överlevnad?
Han har tydligen också missat att djur i dag föds upp just i matsyfte. För att vi ska kunna äta dem. OFTAST under jävligt ruskiga omständigheter också (som moralfilosofen, som bedömde hans svar, själv uttryckte det...).

Va fan är det för jävla svar?! Faktum är att just den utslitna motiveringen har jag hört alldeles för många gånger. Ett utmärkt sätt att glida undan för att slippa ta i det som alla vet; Djuren lider i majoriteten av fallen både när de föds upp och när de faktiskt avlider. Slaktas. Dör. Blir kvävda till döds, skuts med bultpistol. Av oss, människor. För vårt godtycke. Usch så läskigt va? Men de allra flesta viftar bort det otäcka med just det argumentet. Och så kallar de sig djurvänner dessutom. Fan vad jag säkert retar folk nu, men i don´t care. Min blogg, mina villkor, mina åsikter.

Skulle vara intressant och se hur många som valde att äta kött om de själva fick ta bultpistolen och rikta den i pannan på den söta kossan med de stora, bruna ögonen och döda den själv, innan grillen skulle fram.

En annan påstådd motivering, som jag hört på fler håll, för att motivera sitt köttätande är att jorden och skogen på nåt jävla vis skulle bli överbefolkad annars. Att vi gör djuren en tjänst. What!? Tror man på det? På allvar? I så fall ber jag de människorna att tänka till en gång extra. Ibland blir man så trött.

Sanningen är att folk är lata och de tror att det är dyrt att vara vego. Sedan får ni säga vad ni vill. Det ska bli så skönt att få ett barn som faktiskt tänker efter, med våra värderingar i grunden. Levande, kännande varelser ska inte behöva dö för att vi ska äta oss mätta. Det finns andra val här i livet. Skulle våra barn mot förmodan välja att äta kött ändå, så vet den i alla fall vad det innebär.

Jag försöker inte alls värva vegetarianer med detta inlägg, och jag hatar så klart inte folk som äter kött. Men det jag avskyr är att folk inte verkar vilja vara varken medvetna eller vilja reflektera om vad det är faktiskt är de stoppar i munnen och allt som ligger bakom. Ja men de har ju haft ett bra liv! So? De har väl fortfarande blivit uppfödda och dödade i slutändan av oss människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0