Irritationen växer.

Irritationen växer och tankarna hopar sig. Då är det jävulskt bra att jag har denna ventil att ösa ur mig via. Ibland är det direkt nödvändigt känner jag, i dagens it-samhälle där behovet av kommentarsbekräftelse bara ökar. Bara det irriterar mig.
Och jag irriterar mig fortfarande på att människor outar sina ungar på internet, på ett sätt som är långt ifrån ok. De har för länge sedan gått över gränsen men det märker de inte, och de som märker det vågar inte säga något - för det är ju inte deras business.

Dagens andra ämne som gnager på i tankelistan är människor som outar sig högt och stolt som helhjärtade djurvänner. Stoppa pälsuppfödning! Stoppa avrättningar! (av diverse slag) Men snälla! Please.... ni är INTE djurvänner så länge ni äter kött samtidigt. På riktigt. Och kom inte och säg annat, för ni vet att jag har rätt. Egentligen. I förlängningen.
Hur fan kan man med gott samvete föra en djurvänskampanj på dagen, och på kvällen sitta och trycka i sig bacon och kalops. Typ. Det är inte ok! Om alla bara skulle tänka efter en sväng till, så kommer ni till samma slutsats som jag. Det handlar bara om att vakna upp ur köttkoman. Det är aldrig för sent att komma till insikt. Att revidera sina åsikter och ståndpunkter här i livet.

Dagens tredje ämne på agendan är våra fyra så kallade ögonbrynshöjare som folk har sig med, när det kommer till vår son.
Ett; Vi har halt ett liv som vegetarianer, så även för honom. Oj, va ovanligt. Hur går det med näringen då? Alltså, han ska leva köttfritt - inte på luft och fågelkvitter?
Ögonbrynshöjare nummer två; Jag pratar finska med Egil, så att han ska få ett bonusspråk med sig i livet, mitt modersmål. Och Nicke pratar svenska (och lär sig språket han också i och med det. Win win.) Jaha... menne, får han inte problem i skolan sen då? Det där tänker jag inte ens kommentera, det får stå för din dumhet.
Höjare nummer tre; Egil ska inte börja dagis när han fyller ett år, och han ska dessutom få börja hos en dagmamma. Oj, va konstigt... jaha så sent, menne... får han tillräckligt med stimulans hos en dagmamma? Hjääälp. Det heter liksom pedagogisk omsorg av en anledning. Vad jag vet följer de en "stimulansplan" och träffar andra dagmammor i veckorna, med deras ungar.
Så bara för att vi inte skickar i Egil korv och köttbullar, skeppar honom till dagis vid ett års ålder eller bara håller oss till ett språk hemma - alltså håller oss till någon sorts norm som verkar råda om man faller in i ledet, så riskerar vi att vara både ovanliga, konstiga och lite märkliga. Upplever jag det som ibland i alla fall. Men newsflash; Det är inte vår son det är synd om. Say no more. Alla barn har rätt till en uppfostran och standard som är bäst enligt dennes föräldrar, inte som alla andra anser är bäst.

Dagens fjärde irritationsmoment är att folk påstår sig ha varit på landet över påsk, och så får man senare veta i det finstilta att det handlar om en högst modern våning två mil utanför stan där alla moderniteter och bekvämligheter finns. Att man haft filmkväll och njutit av elvärme. Allvarligt, kom igen?!
Kom tillbaka när ni varit mitt ute i ingenstans där vattenpumpen fortfarande är frusen i april, där man eldar upp stugan med hjälp av kamin och vedspis i köket. Ett ställe där man springer på utedasset och får det dragit om arslet, eller springer och hukar sig runt knuten på morgonkvisten när frosten fortfarande omsluter grässtråna. Och el, vad är det? 12V-batteriet som kan driva en lampa över vedspisen och diskbänken är för länge sedan urladdat och gasolflaskan till spisen måste fyllas på inför säsongen.
På natten omsluter man sig med en extra filt kanske och eldar fart i kaminen klockan sex på morgonen. Det är en jävla skillnad på landet, och landet.

Fy fan - det var skönt. Ingen är perfekt, eller hur är det man brukar säga?

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Det kloka blir korkat, tydligen. Det är ju helt korkat att människor tycker att det kloka är korkat.

2012-04-11 @ 22:43:28
Postat av: Johanna

Ja, du...undrar då hur det ska gå för lilla Isabel som nu växer upp med tre språk...hon kanske aldrig börjar prata då...;p

Jag tycker du gör helt rätt och lär lilleman finska, det är ju trots allt en del av dig och honom! Och dessutom får hon inte börja på varken dagis eller hos dagmamma, utan bara vara hemma med mig...stackars barn...\O/

2012-04-12 @ 06:56:54
Postat av: Anna S

Förlåt Theresa men det känns lite som att du idiotförklarar alla som inte tycker precis som du, åtminstone angående just dessa saker. Själv tycker jag att alla har rätt till en egen åsikt och att allt inte behöver vara så svart och vitt jämt. Jag hävdar tex bestämt att jag är djurvän trots att jag inte är vegetarian och hur mycket jag än tänker på saken så står jag fast vid det, sen får du tycka vad du vill om det.

2012-04-12 @ 22:18:29
Postat av: Marlene

Klart Egil ska lära sig finska. Tänk vilken lyx att få två språk med sig från början. Och när det gäller köttätandet håller jag med dig, som vanligt. Puss!

2012-04-13 @ 13:45:26
Postat av: Theresa

Anna, om du känner dig idiotförklarad så är det inte meningen då jag bara utgår från mig själv och mina värderingar. Det finns mycket kvar att önska vad gäller köttkonsumtionen och har man modet att fördjupa sig lite i detta så finns det värdefulla klipp på djurhantering på djurensratt.se och även i filmen Earthlings. Som jag sagt tidigare på bloggen; Djur ska inte behöva dö för att vi ska äta oss mätta - och det är något som fler och fler inser. Som tur är. Djur finns inte till för att ätas, men däremot odlas de fram av just den anledningn med bakgrund till en förlegad och traditionell bild av hur tallriksmodellen ser ut. Köttkoman sitter djupt rotad i många.

Problemet är också att folk inte "vill veta", och det är den allmäna uppfattningen. Sedan får DU tycka vad du vill om det.

2012-04-13 @ 15:23:37
Postat av: Anna S

Jag är fullt medveten om att det finns dålig och plågsam djurhållning vilket inte är ok på nåt sätt och vis men sen finns det även bra djurhållning och det ser jag inga som helst problem med.

2012-04-13 @ 22:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0